6/5/21
‘Stilstand is achteruitgang’, zo luidt een bekend gezegde. In onze snel veranderende wereld is technologische innovatie ontzettend belangrijk. Hoe zetten we technologie in om het werk van onze crew members gemakkelijker te maken? Daar kan RPA een belangrijke rol in spelen! Maar wat is RPA en hoe kan dit de medewerkers op de werkvloer ondersteunen? Na een gezamenlijke innovatiesessie met PostNL wisten we het zeker, we gaan samen aan de slag om een proof of concept te ontwikkelen.
In elke functie kom je het tegen, repetitieve en vaak eenvoudige taken waar je niet omheen kunt. Hoe fijn zou het zijn als je dit kunt automatiseren? Maak kennis met RPA! Robotic Process Automation is software die repetitieve handelingen van jou overneemt en automatiseert, zodat jij tijd overhoudt voor meer complexe en uitdagende taken. Dit biedt natuurlijk nogal wat mogelijkheden! De voordelen van RPA werden ook opgemerkt door de afdeling binnen PostNL die zich bezighoudt met innovatie. Samen met de specialisten van Yource CX Services werden de krachten gebundeld om hier een proof of concept voor te ontwikkelen.
Een proof of concept laat zien wat de mogelijkheden zijn als je RPA met spraakherkenning combineert. Denk aan ondersteuning bij werkzaamheden die nu nog vaak handmatig verlopen, zoals het tellen van de rolcontainers op een depot. Hoe mooi zou het zijn als de medewerker een app kan gebruiken om bepaalde woorden of commando’s in te spreken, waardoor het optellen van rolcontainers automatisch gaat en het overzicht direct naar de juiste afdeling verstuurd wordt? En als dit goed werkt, dan ontstaan er vast nieuwe inzichten hoe RPA de medewerker verder kan ondersteunen. Zo gezegd, zo gedaan!
Via een brainstormsessie kwamen we op het idee om een Progressive Web App (PWA) te ontwikkelen die de spraakanalyse van Google gebruikt. Wat dit is vraag je je af? Het is eigenlijk heel simpel; een PWA kun je zien als een website met de functionaliteiten van een app. Een PWA brengt de nodige voordelen met zich mee. Zo heb je bijna geen ruimte nodig om de app te installeren, kun je deze grotendeels offline gebruiken en ben je niet gebonden aan Android of iOS. Door dit in een webapplicatie af te vangen is er al een heel mooi begin van een app die Robotic Process Automation met spraakherkenning combineert.
Tijdens de verdere ontwikkeling van de app bleven we uiteraard met elkaar in contact. We bespraken de voortgang via wekelijkse sessies en sprints. Zo maakten we niet alleen nieuwe afspraken met elkaar, maar konden we ook tijdig bespreken waar de uitdagingen lagen en bijsturen waar dat nodig was.
De app is inmiddels afgerond en klaar voor gebruik. Zo is er nu een heel mooi alternatief voor het handmatig tellen van de rolcontainers op een depot. De medewerker opent de app en geeft eenvoudig de juiste hoeveelheid rolcontainers door. Hij spreekt de juiste aantallen in en dit wordt automatisch in Excel ingevuld. Optellen of vermenigvuldigen? Ook dat is mogelijk!
Met het commando ‘Verstuur’ volgt er een extra check. Kloppen de aantallen en bevestigt de medewerker dit met ‘Ja’, dan wordt het ingevulde overzicht direct naar de juiste afdeling verstuurd. Zo zie je hoe de combinatie van RPA en spraakherkenning het werk van de medewerker gemakkelijker kan maken! Niet alleen zorgt de app ervoor dat de medewerker efficiënter te werk kan gaan, maar ook dat er minder tijd nodig is om deze taak af te ronden.
De app wordt op dit moment gebruikt als proof of concept, maar daar stopt het niet. Met dit mooie voorbeeld gaan we de verdere mogelijkheden verkennen. Kunnen we spraakherkenning en RPA bijvoorbeeld inzetten bij de onderlinge communicatie tussen pakketbezorgers? Of wat te denken van het automatisch resetten van een wachtwoord wanneer een crew member zijn wachtwoord is vergeten? Wij zien de mogelijkheden en zijn enthousiast over deze mooie innovatie!
Cases uit de praktijk